Basic.

Ada sorang dalam FB pernah post.
"Kadang2, kita perlu lakukan sesuatu dengan terpaksa.
Solatlah walaupun terpaksa.
Bertudunglah walaupun terpaksa."

Aku tersentak.
Sumpah.

Untuk hampir 20 tahun aku hidup,
Aku selalu fikir,
buat apa nak buat kalau hati terpaksa, kena ikhlas dulu.
Aku hanya lengkap tutup aurat bila di kelas.
Sebab mak aku pesan, nak tuntut ilmu biar beradab.
Kat luar, aduh.
Aku malu, malu sendiri bila ingat ketat dan singkat baju2 aku.
Ya Allah.
MALU!
Malaikat kiri kanan tapi aku buat suka hati.

Ramai kawan2 yang sepatutnya aku tegur tapi aku langsung tak buka mulut.
Hanya sebab aku fikir, 
"Nanti dia terasa," atau
"Tak apalah, suka hati dia asalkan dia ok2 je"
"Aku pun tak betul, nak betulkan orang"
LOSER.
Betul aku loser dimata Allah.
Macam mana berkawan baik bertahun2 tapi just untuk tunaikan tanggungjawab sebagai SAUDARA SEIMAN AKU TAK MAMPU!

Macam mana aku nak balik hadap Allah kalau Dia tanya "mana tanggungjawab sebagai saudara seislam?"

Sayang2 semua,
Nak menutup aurat, buat segala kewajipan,
Itu WAJIB.
BUKAN PILIHAN.
Bila orang lukakan hati kita, kita sibuk menangis.
Sibuk cari Allah.
Bila kita lukakan hati Allah dengan buka semua nikmat yang Allah bagi untuk kita TUTUP,
Kita tak risau apa2.

Macam mana nak menegur dengan tak mengaibkan, sedangkan itu benda yang dibuat terang-terangan sayang2.
Nak tunggu ikhlas buat atau sampai seru, 
Sampai bila?
Cari, cari hidayah dengan usaha.
BUKAN MENUNGGU.
Apa-apa pun, kau akan balik ke BASIC.
Jumpa Yang Maha Kaya.
Apa salahnya dengan menutup aurat?
TAK ADA.
Syaitan bertepuk tangan.
SUKA?

P/s: Aku sayang kawan2 aku. dalam hidup ni aku cuma ada Allah, family dan kawan2. Please jgn terasa. Ini jalan terbaik untuk penuhkan tanggungjawab aku sebagai saudara seiman.


Masa makin suntuk.
Sudah-sudahlah dengan seru yang belum sampai tu.
Kuatkan hati,
Buat untuk hidayah-Nya.


0 comment:

Post a Comment

A Comment For This?

PlainRainbows.Copyrights Reserved@2010.